Historie De Vrouwe Gerdina

De Vrouwe Gerdina heeft een rijke historie. De boot is in 1891 gebouwd te Geertruidenberg als een ijzeren boeierschuit. De oorspronkelijke maten waren lengte 13.50 meter en breedte 3.87 meter. De boot is, in 1900, verlengd naar de huidige maten: lengte 16.08 meter en breedte 3.88 meter. De namen die de ijzerenboeierschuit volgens de meetbrieven heeft gehad zijn: "Wilhelmina Geertruida", "Vrouwe Johanna", "Anna", "Vrouwe Elisabeth". Bij reparatiewerkzaamheden in 1998 is ook de naam "Vrouwe Hendrika" op de boeg te voorschijn gekomen. Sinds 1964 is de naam van de boot "Vrouwe Gerdina" (moeder van de vorige schipper) onveranderd van toepassing. Eigenaren: De tweede eigenaar was Johannes Bragt uit Made, die de boot in 1914 kocht en de naam "Vrouwe Johanna" gaf. In 1964 is de "Vrouwe Gerdina" door Wouter Egas (sr) aangekocht van de heer Leen Hollander, via sluiswachter Hamer, van het Amsterdamrijnkanaal in Utrecht. De vorige eigenaar was Wouter Egas (jr) die de "Vrouwe Gerdina" in 1992 heeft overgenomen. De huidige eigenaar Marco van der Staaij heeft het zeilschip in 2006 aangekocht. De nog bestaande meetbrief, D498N uit het district Dordrecht van 1914, bevat "aantekeeningen" zoals "Het laadvermogen bij den grootsten toegelaten diepgang van 37,167 ton". "Het tuig en de provisien hieronder beschreven en wegende volgens opgaaf van de schipper ongeveer een duizend kilogram. 3 groote ankers, 2 kleine ankers, 1 ankerketting, 1 groot zeil, 1 voorfok, 1 stagfok, 2 meertouwen, 1 sleeptros, 1 dekkleed, 5 voorboomen, 2 haken, 2 loopplanken, 1 watervat (40L), 1 fokkeboom, 8 losje zetboorden, 1 treklijn, meubelen en brandstof" Zeilenplan: De oude katoenen zeilen zijn in 1974, bij Jan Schokker, vervangen door bruin dacron, bovendien is de mast toen verlengd om een groter zeiloppervlakte te krijgen..

vrachtschip

Als vrachtschip in 1958 te Drimmelen

De stalen opbouw van de boot is eindjaren 50 aangebracht.Een grondige restauratie is in 1993 begonnen. Wat begon als een rot vloerdeeltje vervangen, eindigde al gauw tot het volledig strippen van de binnenkant tot op het spant. De oude ballast bestond uit restafval van ijzer. Vervolgens zijn het spant en de beplating aan de binnen kant opnieuw geconserveerd en is nieuwe ballast aangebracht. Zijkanten en plafond zijn geisoleerd en duurzaam teakhout is ingetimmerd. De keuken en toilet zijn nieuw geinstalleerd, tevens de elektrische bekabeling en waterleidingen. Een hete lucht verwarming is vervangen en een aggregaat is ingebouwd.
Om met passagiers charters te mogen varen, is de "Vrouwe Gerdina", begin 2003 ,aan de voorschriften binnenvaart van Register Holland aangepast. Mast, giek en boegspriet zijn vernieuwd. Een reling is aangebracht, lieren en vallen zijn vernieuwd. Afsluiters zijn veranderd. Brandstofleidingen en elektrische bedradingen aangepast, motorkamer is opnieuw ingedeeld.

Marifoon en GPS zijn toegevoegd, extra reddingsmiddelen zijn aangebracht. Om aan de vraag van voldoende slaapplaatsen te kunnen voldoen, zijn begin 2004, de kooien beter ingedeeld, zodat 12 slaapplaatsen voor passagiers beschikbaar zijn.

Begin 2005 is de Vrouwe Gerdina weer goedgekeurd door Register Holland. Bovendien zijn de lieren weer gereviseerd, alle katrollen, kikkers en schoten vernieuwd, een nieuwe gaffel en roer is gemaakt. Van binnen is de teakhouten betimmering verder afgetimmerd. Een tweede ijskast is toegevoegd. Nieuwe kompas en GPS zijn geinstalleerd en van buiten zit er weer een mooi verfje op. In 2006 zijn de houten vlonders van de kuip vernieuwd en is het onderwaterschip gekeurd en geverfd. De huiken van de zeilen zijn vernieuwd.

 

Schipper Marco van der StaaijSchipper
Marco van der Staaij
T: +31 655943230
F: +31 235715539
E: info@sunsetsailcharter.nl
Koninginneweg 43
2042 NK Zandvoort